ICA ser dig

2008-10-18

ICA har tydligen vid något tillfälle infört en klausul i avtalet för ICA kortet som ger dem rätt att registrera vilka varor en kund köper i syfte att kunna anpassa reklamen, ge kundanpassade erbjudanden. Tjänsten isig är ju bra, jag vill få erbjudanden som är anpassade till mig – men de borde nog varit lite tydligare med ändringen av avtalen och sett till att inhämta informerade samtycken från sina kunder innan de startade.

Det faktun att de nu erbjuder de kunder som vill slippa personliga erbjudande att anmäla detta till kundtjänst tycker jag liknar ett opt-out förfarande som borde strider mot PUL. Vi får väl se om Datainspektionen gör en gransnking och vad de då kommer fram till.

One Response to “ICA ser dig”

  1. neut Says:

    Det är ingen hemlighet att ICA-kortet är och alltid har varit ett bonuskort, och syftet med bonuskort är ju att registrera inköp som genererar rabatter. Man registrerar själv – frivilligt – de inköp man gör och får i gengäld rabatter, det är hela idén med ett bonuskort, och så fungerar även Coop Medmera t.ex.

    Har man inte fattat det förstår jag inte varför man ens innehar ett ICA-kort. Det är ju dessutom helt frivilligt att använda, så jag begriper inte vad folk hetsar upp sig över.

Leave a Reply