Matbluffen

2008-07-16

Konsumentföreningen Stockholm har granskat marknadsföring och märkning av livsmedel i annonser och på butikshyllorna i Stockholmsområdet, de har bland annat hittat kantarellsoppa med 0.5 procent kantarellpulver och färsk potatissallad som har en hållbarhet på tre veckor och innehåller konserveringsmedel. Det är några som tänjer på alla gränser för vad som är korrekt märkning och marknadsföring och de tjänar store pengar på fusket.

Läs den om du vågar:


Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik är en bok om att inte vilja bli lurad. Den handlar om hur livsmedelsindustrin, med vinstintresset som motor, successivt byter ut allt fler genuina råvaror mot mängder av tillsatser. Med systematisk begreppsförvirring och andra marknadsföringsknep ska konsumenterna sedan övertygas om att det trots allt är originalet eller någonting bättre än originalet de äter.

Även i AB och DN.

Leave a Reply